loading...
injust
afra بازدید : 3 دوشنبه 11 تیر 1403 نظرات (0)

اگر در زمینه خیاطی و دوزندگی مهارت داشته باشید به خوبی می دانید که هر پارچه ای تکنیک های دوخت، شستشو و مراقبت مخصوص به خود را دارد. اطلاع از این تکنیک ها می تواند به شما در نگهداری پارچه و افزایش طول عمر آن کمک کند. به همین دلیل امروز و در اینجا قصد داریم در مورد دو مورد از محبوب ترین پارچه های تابستانی و نکات مهم دوخت، شستشو و نگهداری آن ها صحبت کنیم. با گرم شدن هوا اسم پارچه کوک دوزی و پارچه چرخکاری بیشتر از هر زمان دیگری ممکن به گوش شما بخورد. این دو پارچه ویژگی هایی دارند که فروش آن ها را در فصل تابستان چندین برابر می کنند. اگر قصد خرید پارچه کوک دوزی و چرخکاری را دارید اما در زمینه دوخت آن ها اطلاعات کافی ندارید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نکات دوخت پارچه کوک دوزی و چرخکاری

همانطور که گفته شد پارچه کوک دوزی و چرخکاری، هر دو از پارچه های محبوب و پرفروش در فصل بهار و تابستان هستند. این پارچه ها به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، می توانند انتخاب های بی نظیری برای روزهای گرم سال باشند. پارچه کوک دوزی و چرخکاری پارچه های جدیدی هستند که ممکن است با آن ها آشنایی زیادی نداشته باشید. به همین دلیل احتمالا نگرانی هایی بابت دوخت آن ها خواهید داشت. اما باید بدانید که این پارچه ها بسیار خوش دوخت بوده و در زمان برش و دوخت شما را به دردسر نمی اندازند. با رعایت چند نکته آسان اما ضروری می توانید دوخت این دو پارچه را به راحتی انجام داده و یک تجربه عالی برای خود رقم بزنید.

پارچه را بر روی سطح صاف برش بزنید

یکی از مهم ترین نکات در زمان برش پارچه کوک دوزی و چرخکاری این است که حتما این کار را بر روی یک سطح صاف انجام دهید. این کار باعث می شود پارچه شما در زمان برش تکان نخورد. در صورت تکان خوردن پارچه ممکن است آن را به اشتباه برش بزنید. شما می توانید از یک میز برای برش زدن کمک بگیرید.

الگوها را بر روی پارچه فیکس کنید

یکی دیگر از نکات مهم و ضروری که در زمان برش پارچه باید در نظر داشته باشید، فیکس کردن الگوها بر روی پارچه است. پارچه کوک دوزی انواع متفاوتی دارد. بعضی از آن ها چند لایه بوده و ضخامت بیشتری دارند. به همین دلیل ممکن است در زمان برش الگوها و پارچه جا به جا شوند. در نتیجه بهتر است الگوها را بر روی پارچه فیکس کرده تا از تکان خوردن آن ها و خطای کار جلوگیری شود.

الگوها-را-بر-روی-پارچه-فیکس-کنید

با قیچی تیز این کار را انجام دهید

اگر پارچه کوک دوزی شما ضخامت زیادی دارد، حتما برش پارچه را با یک قیچی تیز انجام دهید. برش پارچه های تک لایه کوک دوزی نسبت به پارچه ها چند لایه آسان تر است.

از آستری استفاده نکنید

پارچه کوک دوزی هندی و پارچه چرخکاری هر دو ضخامت مناسبی دارند. این دو پارچه با اینکه در روزهای گرم سال استفاده می شوند و خنک می باشند به هیچ عنوان بدن نما نیستند. به همین دلیل نیازی به آسترکشی ندارند. در صورتی که دوست دارید در قسمت یقه ها یا آستین ها آهار بیشتری داشته باشید، می توانید از لایی چسب در آن قسمت ها استفاده کنید.

با سوزن سایز متوسط کار کنید

پارچه کوک دوزی و چرخکاری هر دو ضخامت متوسطی دارند. بهتر است از سوزن سایز متوسط برای دوخت آن ها بهره ببرید. اگر سوزن چرخ خیاطی شما خیلی نازک باشد، ممکن است بشکند. سوزن های سایز بزرگ نیز ممکن است باعث نخکش شدن پارچه شما بشوند.

با-سوزن-سایز-متوسط-کار-کنید

راهنمای اتوکشی پارچه کوک دوزی و چرخکاری

پس از اطلاع از نحوه دوخت، نوبت به روش های و تکنیک های اتوکشی این دو پارچه می رسد. برای اتوکشی این پارچه ها نیز باید به نکات کوچک اما ضروری دقت کنید تا بتوانید از این دو پارچه بهتر مراقبت کرده و طول عمر لباس خود را افزایش بدهید. در ادامه با این نکات بیشتر آشنا خواهیم شد و در مورد آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

با درجه حرارت بالا کار نکنید

پارچه کوک دوزی دارای الیاف پنبه ای و نخی است. این الیاف طبیعی هستند. به همین دلیل زمانی که درجه حرارت بالایی را تجربه می کنند، ممکن است خراب شده و تغییر شکل دهد.

با-درجه-حرارت-بالا-کار-نکنید

پارچه واسطه می تواند به شما در اتوکشی کمک کند

یکی از تکنیک های کاربردی که دوزندگان لباس در زمان اتوکشی از آن استفاده می کنند، پارچه واسطه یا پارچه عایق است. پارچه واسطه پارچه ای است معمولا به رنگ سفید و از جنس پارچه نخی، این پارچه بین اتو و پارچه اصلی قرار می گیرد. به همین دلیل می تواند حرارت را در خود نگه داشته و از سوختن و خرابی پارچه اصلی جلوگیری می کند. پارچه واسطه می تواند باعث پرس شدن درزها و لبه های پارچه اصلی شما نیز بشود. در پارچه چرخکاری و کوک دوزی، نخ های برجسته زیادی وجود دارد. پارچه واسطه باعث می شود حرارت اتو آسیبی به این کوک ها وارد نکند. پارچه کوک دوزی

اتوکشی را از پشت پارچه کوک دوزی انجام دهید

یکی دیگر از نکاتی که می تواند به شما برای اتوکشی این پارچه ها کمک زیادی بکند، اتوکشی پارچه چرخکاری و کوک دوزی از پشت آن ها است. این کار باعث حفظ کیفیت رنگ پارچه شما می شود. از طرفی اگر اتوکشی از پشت پارچه باعث می شود رد اتو بر روی پارچه نماند و به عبارتی باعث برق افتادگی پارچه نمی شود.

نکات مهم در زمان شستشوی پارچه کوک دوزی و چرخکاری

یکی از چیزهای مهمی که می تواند در حفظ کیفیت و سلامت پارچه تاثیر زیادی داشته باشد، شستشوی درست و اصولی آن است. پارچه چرخکاری و کوک دوزی دو پارچه طرحدار هستند و زیبایی آن ها در گرو حفظ کیفیت رنگ ها و طرح های این پارچه ها است. به همین دلیل قبل از خرید این دو پارچه بهتر است با نحوه شستشوی آن بیشتر آشنا شوید.

در ابتدا لکه ها را برطرف کنید

بهتر است اگر در جایی از لباس لکه ای ایجاد شده است، قبل از شستشو حتما آن ها را از بین ببرید. این کار زمان شستشوی اصلی را کاهش داده و باعث تمیزتر شدن لباس شما می شود.

از شوینده های ملایم و رقیق بهره ببرید

برای شستشوی پارچه چرخکاری بهتر است به سراغ شوینده های رقیق و ملایم بروید. این شوینده ها از کیفیت رنگ پارچه به خوبی مراقبت می کنند. به همین دلیل طول عمر پارچه شما افزایش یافته و کیفیت آن در بلند مدت حفظ می شود.

از-شوینده-های-ملایم-و-رقیق-بهره-ببرید

با آب ولرم در زمان شستشو کار کنید

به خوبی می دانید که آب داغ چقدر می تواند به بافت پارچه آسیب وارد کند. اهمیت این موضوع در مورد پارچه هایی مثل پارچه کوک دوزی و چرخکاری چندین برابر می شود. از آنجایی که الیاف این پارچه ها طبیعی بوده، بیشتر در معرض آسیب و خرابی هستند. آب خیلی سرد نیز ممکن است نتواند به خوبی پارچه و لباس شما را تمیز کند. در نتیجه آب ولرم بهترین گزینه برای شستشوی این دو پارچه است.

از چنگ زدن بیش از حد خودداری کنید

چنگ زدن و فشار بیش از اندازه به پارچه موجب خرابی و دفرمه شدن بافت آن می شود. کشیدن پارچه در زمان شستشو نیز احتمال پاره شدن آن را افزایش می دهد. بعد از شستن پارچه نیز برای خارج شدن آب بیش از اندازه آن را فشار ندهید. این کار باعث می شود پارچه شما کمتر چروک شده و به بافت آن نیز آسیبی وارد نشود.

از-چنگ-زدن-بیش-از-حد-خودداری-کنید

شوینده را مستقیما بر روی پارچه کوک دوزی نریزید

در نظر داشته باشید که در زمان شستشو به هیچ عنوان شوینده خود را مستقیما بر روی پارچه نریزید. این کار باعث می شود نتوانید به خوبی مواد شوینده را به همه جای لباس برسانید. درنتیجه مجبور به استفاده بیشتر از مواد شوینده می شوید. همچنین این کار ممکن است باعث شود قسمتی از لباس بعد از شستشو رنگ پریده تر به نظر برسد و کیفیت خود را از دست بدهد.

مواد سفیدکننده و رنگ برها را فراموش کنید

یکی از چیزهایی که می تواند کیفیت پارچه های طرحدار و رنگی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، استفاده از سفیدکننده ها و مواد رنگ بر است. این مواد باعث می شوند رنگ اصلی لباس از بین رفته و یا کیفیت اصلی خود را از دست بدهند. در نتیجه به هیچ عنوان در زمان شستشوی پارچه های طرحدار از آن ها استفاده نکنید.

شستشو را با دور متوسط ماشین لباسشویی انجام دهید

بهترین روش برای تمیز کردن پارچه کوک دوزی و چرخکاری شستشوی آن با دست است. اما در زمان هایی که مجبور هستید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، حتما این کار را با دور متوسط یا کم ماشین لباسشویی انجام دهید. دمای آب را نیز حتما قبل از روشن کردن ماشین لباسشویی و شستشو چک کنید. دمای مناسب برای شستشو با ماشین لباسشویی 25 درجه سانتی گراد است.

شستشو-لباس-هایی-با-پارچه-کوک-دوزی-را-با-دور-متوسط-ماشین-لباسشویی-انجام-دهید

خشک کردن اصولی پارچه کوک دوزی

بعد از آشنایی با دوخت، اتوکشی و شستشوی پارچه کوک دوزی و چرخکاری، حال نوبت به روش های اصولی خشک کردن این دو پارچه می رسد. در ادامه با این نکات بیشتر آشنا خواهیم شد.

استفاده از خشک کن را از برنامه خود حذف کنید

یکی از چیزهایی که می تواند به این دو پارچه آسیب بسیار زیادی وارد کند، استفاده از خشک کن است. خشک کن با دور و سرعت بسیار بالایی می چرخد. در نتیجه می تواند به کوک دوزی ها یا چرخکاری های روی بافت پارچه شما آسیب وارد کند.

لباس ها را بر روی یک سطح صاف خشک کنید

پارچه کوک دوزی و چرخکاری الیاف طبیعی دارند. همین موضوع باعث می شود این دو پارچه جذب آب بسیار بالایی داشته باشند. در نتیجه وزن آن ها بعد از شستشو افزایش پیدا می کند. آویزان کردن این پارچه ها ممکن است باعث دفرمه شدن یا پارگی آن ها بشود. شما می توانید لباس های خود را بر روی یک سطح صاف قرار دهید تا با دمای محیط خشک شوند.

نور مستقیم خورشید می تواند به پارچه کوک دوزی آسیب وارد کند

زمانی که لباس های طرحدار و رنگی خود را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می دهید، باید منتظر رنگ پریدگی و پوسیدگی آن ها نیز باشید. نور خورشید می تواند به بافت پارچه چرخکاری و کوک دوزی آسیب وارد کرده و باعث خرابی آن ها بشود.

نکات مهم برای نگهداری پارچه کوک دوزی

در زمان نگهداری پارچه های چرخکاری و کوک دوزی باید چند نکته ساده اما مهم را مد نظر قرار دهید. این نکات در ادامه آورده شدند.

لباس های خود را در کاورهای نخی نگهداری کنید

بهترین روش نگهداری پارچه کوک دوزی و چرخکاری، قرار دادن آن ها در کاورها نخی است. این کاورها می توانند مرز مناسبی بین پارچه شما با اجسام بیرونی ایجاد کنند. از طرفی کاورهای نخی تنفس پذیری بسیار خوبی دارند. به همین دلیل در صورت استفاده بلند مدت هم باعث خرابی پارچه شما نمی شوند.

لباس-های-خود-با پارچه-کوک-دوزی-را-در-کاورهای-نخی-نگهداری-کنید

پارچه کوک دوزی و چرخکاری را در کنار اجسام تیز قرار ندهید

پارچه چرخکاری و کوک دوزی بر روی خود چرخکاری ها و کوک دوزی های نسبتا برجسته ای دارند. اجسام تیز اگر به این کوک ها گیر کنند، می تواند باعث پارگی و خرابی پارچه شما بشوند. در نتیجه بهتر است این دو پارچه را از اجسام زبر و خشن دور نگهدارید.

منبع: راهنمای دوخت پارچه کوک دوزی و پارچه چرخکاری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 190
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 70
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 127
  • بازدید ماه : 127
  • بازدید سال : 4,667
  • بازدید کلی : 8,942