loading...
injust
afra بازدید : 21 یکشنبه 17 دی 1402 نظرات (0)

11 نکته که در مورد پارچه استات نمي دانستيد

پارچه استات که آن را به عنوان استات سلولز نيز مي شناسيد، از ترکيب الياف طبيعي و الياف مصنوعي ايجاد مي شود. اگر چه استات از يک منبع طبيعي و تجديدپذير يعني خمير چوب به دست مي آيد، اما اين پارچه به عنوان يک پارچه نيمه مصنوعي در نظر گرفته مي شود. استات يک پارچه پرکاربرد و ضروري است که از آن در توليد انواع کالاها، از پوشاک گرفته تا دکوراسيون منزل و مبلمان استفاده مي شود. در اين مقاله قصد داريم شما را با اين پارچه و نکات مهمي که در مورد اين پارچه وجود دارد آشنا کنيم. بعد از خواندن اين مقاله مي توانيد در مورد خريد اين پارچه بهتر تصميم بگيريد. پس با ما همراه باشيد.

پارچه استات اولين بار در کدام کشور توليد شد؟

براي شروع بهتر است سري به تاريخچه اين پارچه بزنيم. جالب است بدانيد، ماده استات اولين بار در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. سال ها بعد اين ماده در کشور انگلستان تبديل به فيبر شد. ايالت متحده در اوايل قرن بيستم توانست از الياف استات، پارچه استات را توليد کند.

پارچه استات چگونه توليد مي شود؟

استات سلولز از خمير چوب بدست مي آيد و طي يک فرآيند پيچيده به پارچه استات تبديل مي شود. ابتدا خمير چوب به الياف سلولزي تبديل شده و سپس با اسيد استيک ترکيب مي شود. از ترکيب الياف سلولز و اسيد استيک تکه هاي استات ايجاد مي شود. بعد از آن اين تکه ها به الياف تبديل مي شوند. الياف استات در پارچه اي به نام استات که نوعي ابريشم مصنوعي است بافته مي شود.

پارچه-استات-چگونه-توليد-مي-شود؟

بيشترين کاربرد اين پارچه در چه زمينه اي است؟

پارچه استات براي موارد مختلفي کاربرد دارد. از آنجايي که اين پارچه داراي ويژگي ها ابريشم است، اغلب به عنوان پارچه لباس عروس و يا لباس هاي مجلسي از آن استفاده مي شود. اساسا از اين پارچه براي توليد محصولاتي استفاده مي شود که نياز به شستشوي زياد ندارند.

نکات مهمي که بايد درباره پارچه استات بدانيد

نکات-مهمي-که-بايد-درباره-پارچه-استات-بدانيد

استات به جاي مشتق شدن از ساير الياف، به طور طبيعي توليد مي شود. بنابراين ممکن است از ويژگي هاي آن شگفت زده شويد. در اين قسمت شما را با ويژگي هاي پارچه استات و نکات مهمي که قبلا نمي دانستيد، آشنا خواهيم کرد.رنگبندی پارچه فوتر

اين پارچه را جايگزين پارچه ابريشم کنيد

اگر تاکنون اين پارچه را از نزديک لمس کرده باشيد به خوبي متوجه نرمي و لطافت آن شديد. ظاهر آن مشابه پارچه ابريشم است. از اينرو مي توانيد اين پارچه را به عنوان پارچه اي مقرون بصرفه، جايگزين پارچه ابريشم کنيد.

استات پارچه اي براي محافظت از پوست شما است

نرمي اين پارچه به شدت مشابه پارچه ابريشم است. کافي است دست خود را روي سطح اين پارچه بکشيد. آنگاه متوجه نرمي و لطافت آن خواهيد شد. به همين دليل اين پارچه مي تواند يکي از بهترين پارچه ها براي محافظت از پوست شما باشد. از طرفي الياف طبيعي اين پارچه باعث مي شود که در استفاده بلند مدت و در هنگام تعريق به پوست شما آسيبي نرسد.

با انتخاب پارچه استات لاغرتر به نظر برسيد

با توجه به بافت ابريشمي اين پارچه مي توانيد مطمئن باشيد که در زمان استفاده کاملا بر روي تن شما مي نشيند. همين امر باعث مي شود تا بعد از استفاده از اين پارچه احساس بهتري نسبت به اندام خود داشته باشيد. پس مي توانيد با اين پارچه انواع مدل هاي لباس را بدوزيد و نگراني بابت چاق به نظر رسيدن نداشته باشيد.

با رنگرزي متفاوت اين پارچه آشنا شويد

همانطور که گفته شد پارچه استات نيمه مصنوعي است. به همين دليل فرآيند رنگرزي اين پارچه کمي چالش برانگيز است. شرکت هاي توليد پارچه براي اينکه به رنگي ماندگار و طولاني دست پيدا کنند، رنگ را در طي فرآيند توليد و تبديل نخ به پارچه به آن اضافه مي کنند. با اين ترفند، پارچه توليد شده رنگي ماندگار و با کيفيت خواهد داشت.

پارچه اي با ظاهري فاخر، اما مقرون به صرفه است

يکي از بزرگترين مزاياي پارچه استات مقرون بصرفه بودن آن است. فراواني الياف سلولز باعث مي شود که پارچه توليد شده يک پارچه ارزان باشد. از طرفي هزينه هاي توليد پايين اين پارچه باعث مي شود که استات با قيمتي بسيار مناسبي در اختيار خريداران قرار بگيرد.

اين پارچه دوستدار محيط زيست است

استات جزو پارچه هاي زيست تخريب پذير است. از اينرو مي توان گفت اين پارچه نه تنها دوست دار پوست شما، که حتي دوست محيط زيست نيز هست. اين نکته مي تواند يکي از بزرگترين مزيت هاي استات باشد. توجه داشته باشيد که اين پارچه به سرعت در نور خورشيد متلاشي نمي شود. اما با اضافه کردن دي اکسيد تيتانيوم به طرز قابل توجهي اين فرآيند تسريع شده و استات تجزيه مي شود. توجه داشته باشيد که دي اکسيد تيتانيوم به عنوان يک افزودني شيميايي در بعضي از سفيد کننده هاي لباس وجود دارد. از اينرو بايد در زمان شستشو به شوينده اي که از آن استفاده مي کنيد و ترکيبات تشکيل دهنده آن توجه زيادي داشته باشيد.

بعد از شستشو شما را به دردسر نمي اندازد

اين پارچه بعد از شستشو جمع نمي شود و شکل اوليه خود را تا حد زيادي حفظ مي کند. از طرفي پارچه استات به سرعت خشک مي شود. تنها کافي است آن را مدت زمان کوتاهي در دماي اتاق آويزان کنيد. بعد از حدود نيم ساعت اين پارچه خشک شده و مي توانيد آن را جمع کنيد.

اين پارچه به شدت نسبت به گرما حساس است

پارچه-استات-به-شدت-نسبت-به-گرما-حساس-است

با تمام مزايايي که از اين پارچه گفته شد، جالب است بدانيد پارچه استات داراي معايبي نيز هست. به طور مثال اين پارچه نسبت به گرما بسيار حساس است. اين پارچه در دماي بالا به سرعت مي سوزد و بافت آن آسيب مي بيند. از اينرو بايد توجه داشته باشيد که در زمان اتوکشي درجه حرارت را تا جايي که امکان دارد پايين بياوريد. از طرفي توجه داشته باشيد که حتما قبل از اتوکشي کمي پارچه خود را مرطوب کنيد. اين کار باعث مي شود چروک هاي پارچه شما زودتر باز شود و دماي سطح پارچه به طور ناگهاني بالا نرود.

مراقبت از اين پارچه را جدي بگيريد

از ديگر مواردي که در زمان استفاده از پارچه استات بايد به آن اهميت دهيد توجه به حساسيت بالاي اين پارچه است. استات جزو پارچه هاي است که به شدت نسبت به مواد شيميايي حساس است. پس در زمان استفاده از اين پارچه بايد در استفاده از عطر، پاک کننده لاک ناخن و ساير مواد شيميايي خودداري کنيد تا به لباس شما آسيبي وارد نشود.

مستعد چروک پذيري زياد است

پارچه استات به راحتي چروک مي شود. کافي است کناره اين پارچه را در مشت خود نگهداريد و کمي فشار دهيد. با رها کردن آن به سرعت متوجه چروک هاي ايجاد شده روي آن خواهيد شد. پس بهتر است از اين پارچه براي دوخت لباس هاي جذب و تنگ استفاده نکنيد. زيرا ممکن است پس از چند ساعت شکل اوليه خود را از دست دهد و چروک هايي بر روي آن ظاهر شود.

از خشکشويي ها براي تميز کردن آن کمک بگيريد

استات نسبت به ساير پارچه هاي طبيعي نياز به مراقبت و نگهداري بيشتري دارد. به طور مثال استات در صورت شستشوي زياد کيفيت و ظاهر اوليه خود را از دست مي دهد. پس بهتر است به جاي شستشو در منزل از خشکشويي ها کمک بگيريد.

منبع : 11 نکته که در مورد پارچه استات نمي دانستيد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 55
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 101
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 118
  • بازدید ماه : 359
  • بازدید سال : 4,899
  • بازدید کلی : 9,174