loading...
injust
afra بازدید : 20 یکشنبه 24 دی 1402 نظرات (0)

با انواع پارچه گاباردين بيشتر آشنا شويد

وقتي که براي خريد کت شلوار و يا مانتو شلوارهاي اداري به بازار مي رويد، ممکن است اسم پارچه گاباردين را بارها و بارها بشنويد. امروزه از انواع پارچه گاباردين براي دوخت لباس هاي رسمي و اداري استفاده مي شود. اما شايد براي شما هم اين سوال پيش آمده باشد که گاباردين چيست و انواع مختلف آن چه ويژگي ها و کاربردهايي دارند. به طور کلي، گاباردين پارچه اي با طرح بافت سرژه يا جناقي است. تراکم بافت اين پارچه بسيار زياد بوده و از اليافي مثل پنبه، پشم، ابريشم، پلي استر و … توليد مي شود. ساختمان بافت محکم گاباردين باعث افزايش استحکام و ايستايي مطلوب آن مي شود. سابقه استفاده از پارچه گاباردين به سال هاي دور در قرن پانزدهم ميلادي بر مي گردد. در اين مطلب قصد داريم درباره انواع پارچه گاباردين، ويژگي ها و کاربرد هر کدام از آن ها صحبت کنيم. پس اگر دوست داريد با انواع پارچه گاباردين بيشتر آشنا شويد، تا انتها همراه ما باشيد.

پارچه گاباردين چيست؟

پيش از آن که درباره انواع پارچه گاباردين صحبت کنيم، لازم است بدانيم که پارچه گاباردين چيست. به طور کلي، طرح بافت گاباردين يکي از مشتقات بافت سرژه يا جناقي است. سرژه گاباردين منظم بوده و با زاويه 45 يا 63 درجه بافته مي شود. با توجه به اينکه طرح بافت پارچه سرژه است، روي پارچه خطوط مورب منظم ديده مي شود و پشت آن سطح صافي دارد. معمولا در زمان طراحي و توليد انواع پارچه گاباردين، تراکم تاري دو برابر تراکم پودي در نظر گرفته مي شود و بنابراين ساختمان بافت آن ها بسيار محکم و متراکم خواهد بود. اين پارچه ها ضخامت متوسطي دارند و وزن آن ها بين 250 تا 450 گرم در متر مربع متفاوت است.

به طور کلي، براي توليد پارچه هاي گاباردين از الياف مختلفي استفاده مي شود. متداول ترين انواع پارچه گاباردين از الياف پشم و پنبه توليد مي شوند. همچنين براي توليد بعضي از پارچه هاي گاباردين موجود در بازار از الياف ابريشم استفاده مي شود. پارچه هاي گاباردين ابريشمي ظاهر لوکس و چشمگيري دارند و طبيعتا قيمت آن ها بالاتر از ساير انواع گاباردين است. امروزه براي کاهش هزينه ها و قيمت تمام شده محصول از الياف مصنوعي مثل پلي استر به صورت خالص و يا ترکيب شده با الياف طبيعي در بافت گاباردين استفاده مي شود.

انواع پارچه گاباردين

همان طور که پيش از اين اشاره کرديم، پارچه هاي گاباردين موجود در بازار انواع مختلفي دارند. به طور کلي، انواع پارچه گاباردين با توجه به جنس مواد اوليه و طرح پارچه از هم ديگر قابل تفکيک هستند. در ادامه به بررسي هر کدام از آن ها مي پردازيم.

پارچه گاباردين پشمي

گاباردين پشمي يکي از مشهورترين انواع پارچه گاباردين موجود در بازار است. براي بافت اين پارچه در ابتدا الياف پشم به نخ هاي فاستوني تبديل شده و نهايتا روي ماشين بافندگي به پارچه تبديل مي شوند. پارچه هاي گاباردين پشمي ضخامت متوسط تا زيادي دارند و وزن متر مربع آن ها بيشتر از ساير انواع پارچه گاباردين است. امروزه با کيفيت ترين پارچه هاي گاباردين پشمي، از نخ هاي پشم مرينوس بافته مي شوند. اين پارچه ها علاوه بر کيفيت فوق العاده، قيمت بالايي هم دارند.

پارچه پشمي سبز

از اين پارچه ها به صورت خاص براي دوخت انواع کت شلوار رسمي، کت دامن مجلسي و مانتو شلوارهاي رسمي و اداري استفاده مي شود. پارچه هاي گاباردين پشمي بسيار با دوام تر از ساير پارچه هاي گاباردين موجود در بازار هستند. بنابراين شما مي توانيد از لباس هاي دوخته شده با اين پارچه ها براي سال هاي طولاني استفاده کنيد.  

پارچه گاباردين پنبه اي

پارچه گاباردين پنبه اي

يکي ديگر از اليافي که براي بافت پارچه هاي گاباردين استفاده مي شود، پنبه است. براي بافت اين پارچه ها، ابتدا الياف پنبه مرغوب به نخ هاي با کيفيت و محکم تبديل مي شوند. پس از آن نخ ها وارد فرايند بافندگي شده و با طرح بافت سرژه گاباردين بافندگي مي شوند. پارچه گاباردين پنبه اي نسبت به گاباردين پشمي لطافت بيشتري دارد. همچنين ضخامت و وزن متر مربع آن کمتر است. بنابراين مي توانيد از اين پارچه ها براي دوخت انواع مانتو، شلوار، دامن، لباس هاي فرم مدارس و ادارات و … استفاده کنيد. ویژگی های پارچه ساتن سیلک

پارچه گاباردين ابريشمي

پارچه گاباردين ابريشمي

ابريشم يکي از مواد اوليه لوکس و گران قيمتي است که براي بافت پارچه گاباردين استفاده مي شود. گاباردين ابريشمي ظاهري بسيار براق و چشمگير دارد. بنابراين اين پارچه براي دوخت انواع دامن، شلوار و کت هاي مجلسي مناسب خواهد بود. علاوه بر اين، قيمت پارچه گاباردين ابريشمي نسب به ساير پارچه هاي گاباردين بيشتر است. اگر قصد داريد يک استايل گران قيمت و منحصر به فرد براي خودتان طراحي کنيد، گاباردين ابريشمي يکي از بهترين انتخاب ها براي شما خواهد بود.  

پارچه گاباردين پلي استر

پارچه پلي استر

پلي استر يکي ديگر از مواد اوليه اي است که براي بافت پارچه گاباردين استفاده مي شود. استفاده از الياف پلي استر در بافت پارچه هاي گاباردين باعث کاهش قيمت تمام شده آن ها مي شود. سطح پارچه گاباردين پلي استري براق بوده و زير دست آن لطيف است. پارچه گاباردين پلي استري استحکام و دوام فوق العاده اي دارد. همچنين الياف آبگريز و طرح بافت محکم و پر تراکم گاباردين، باعث مي شود که اين پارچه ها خاصيت ضد آب بهتري نسبت به ساير انواع گاباردين داشته باشند. از اين پارچه براي دوخت لباس هاي رسمي و همچنين لباس هاي بادگير و باراني استفاده مي شود.

پارچه گاباردين طرح دار

پارچه گاباردين طرح دار

يکي از انواع پارچه گاباردين که امروزه در بازار به فروش مي رسد، گاباردين طرح دار است. در اين پارچه ها با استفاده از نخ هاي تار و پود رنگي، طرح هاي چهارخانه و راه راه ايجاد مي شود. اين پارچه ها براي دوخت انواع کت مجلسي مناسب هستند. شما مي توانيد پارچه هاي گاباردين طرح دار را با گاباردين ساده ترکيب کرده و يک استايل شيک و منحصر به فرد براي خودتان طراحي کنيد. 

پارچه گاباردين چاپي

پارچه گاباردين چاپ دار يکي ديگر از انواع گاباردين است. در اين پارچه ها، طرح هاي مختلف در فرايند چاپ روي پارچه قرار گرفته و جلوه متفاوتي را ايجاد مي کنند. شما مي توانيد با استفاده از پارچه گاباردين چاپي انواع پيراهن بلند، شلوار و يا دامن کژوال را بدوزيد.

پارچه گاباردين چاپي

پارچه گاباردين کشي

در بافت پارچه هاي گاباردين کشي، از الياف مصنوعي که خاصيت کشساني دارند، مثل ريون و لاکرا، استفاده مي شود. پارچه گاباردين کشي چروک پذيري کم و ريزش بسيار خوبي دارد. از اين پارچه ها براي دوخت انواع مختلف شلوار، مانتو و لباس هايي که نياز به انعطاف و کشساني بيشتري دارند استفاده مي شود.

پارچه گاباردين کشي

ويژگي هاي کاربردي گاباردين

پارچه هاي گاباردين با توجه به جنس اليافي که در ساختار آن ها استفاده مي شود، ويژگي هاي متفاوتي دارند. بنابراين براي انتخاب يک نوع خاص از پارچه گاباردين، بايد کاربردي که از آن انتظار داريد را در نظر بگيريد. به طور کلي ويژگي هاي کاربردي انواع پارچه گاباردين عبارتند از:

دوام

پارچه هاي گاباردين به دليل بافت محکم و متراکمشان، استحکام بالايي دارند. اين استحکام بالا سبب دوام بيشتر آن ها شده است. علاوه بر اين، پارچه هاي گاباردين، مقاومت سايشي بالايي دارند و سطح آن ها به سادگي آسيب نمي بيند. دوام بالاي گاباردين آن را به يک انتخاب ايدئال براي دوخت انواع کت تبديل کرده است.

تنوع در استفاده از مواد اوليه

پارچه هاي گاباردين را مي توان با استفاده از الياف طبيعي و مصنوعي متفاوت مثل پنبه، پشم، ابريشم و يا پلي استر توليد کرد. همچنين مي توان براي بافت اين پارچه ها از ترکيبي از الياف طبيعي و مصنوعي استفاده کرد. 

خاصيت ضد آب

يکي از ويژگي هاي بارز انواع مختلف پارچه گاباردين، ضد آب بودن آن ها است. يکي از پارچه هايي که بيشترين ميزان مقاومت در برابر آب را دارد، گاباردين پلي استري است. اين خاصيت باعث مي شود که پارچه هاي گاباردين براي دوخت انواع پالتو و کت هاي باراني گزينه بسيار مناسبي باشند. 

پارچه هاي گاباردين چه کاربردهايي دارند؟

انواع مختلف پارچه گاباردين را مي توان در طيف وسيعي از کاربردها مورد استفاده قرار داد. از اين پارچه براي دوخت انواع مانتو، شلوار، دامن، پالتوهاي باراني، ترنچ کت، کراپ کت و لباس هاي بادگير و ضد آب استفاده مي شود. معمولا از پارچه هاي گاباردين سبک براي دوخت انواع مانتو و کت هاي بهاره استفاده مي شود. در مقابل پارچه هاي گاباردين سنگين و با تراکم بالاتر براي دوخت انواع کت شلوارهاي رسمي و لباس هاي پاييزه استفاده مي شود. فروشگاه اينترنتي پارچه نگار، طيف وسيعي از انواع پارچه گاباردين مناسب براي کاربردهاي مختلف را در اختيار شما قرار مي دهد. براي خريد عمده پارچه گاباردين نيز مي توانيد به اين فروشگاه به صورت حضوري يا آنلاين مراجعه نماييد.

سخن پاياني

همان طور که ديديد در اين مطلب درباره انواع پارچه گاباردين و ويژگي هاي آن ها صحبت کرديم. پارچه گاباردين نوعي پارچه تاري پودي با طرح بافت سرژه يا جناقي است. روي اين پارچه خطوط مورب منظم با زواياي 45 يا 63 درجه ديده مي شود و پشت آن صاف و يکدست است. در بافت پارچه گاباردين از الياف طبيعي و مصنوعي متفاوتي استفاده مي شود. بنابراين با توجه به مواد اوليه مورد استفاده در بافت پارچه مي توان آن ها را دسته بندي کرد. فروشگاه اينترنتي پارچه نگار به شما کمک مي کند تا به انواع پارچه گاباردين به صورت يکجا دسترسي داشته باشيد و انتخاب آگاهانه اي داشته باشيد. خريد عمده پارچه گاباردين را به تمام فعالان حوزه پوشاک توصيه مي کنيم، زيرا مي توانيد به اين ترتيب پارچه مورد نياز خود را با سرعت و قيمت مقرون بصرفه تهيه نماييد.

منبع : با انواع پارچه گاباردين بيشتر آشنا شويد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 190
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 153
  • بازدید سال : 4,693
  • بازدید کلی : 8,968